skip to Main Content

درجه سفتی و نرمی تشک چیست

5/5 - (1 امتیاز)

درجه سفتی و نرمی تشک یکی از عوامل مهم در انتخاب تشک مناسب برای خواب است. این عامل نشان می‌دهد که چقدر تشک با فشار بدن شما انعطاف‌پذیر است و چقدر ستون فقرات شما را حمایت می‌کند. تشک‌های مختلف با درجه‌های مختلفی از سفتی و نرمی تولید می‌شوند که باید با توجه به وزن، شکل بدن و حالت خواب شما انتخاب شوند.

مقیاس اندازه گیری درجه سفتی و نرمی تشک

برای اندازه‌گیری درجه سفتی و نرمی تشک، معمولا از یک مقیاس ۱۰ نقطه‌ای استفاده می‌شود که عدد ۱ نشان دهنده نرم‌ترین و عدد ۱۰ نشان دهنده سفت‌ترین تشک است. بر اساس این مقیاس، تشک‌ها به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • فوق‌العاده نرم (۱ تا ۳): این تشک‌ها برای افرادی که به پهلو می‌خوابند و وزن کمی دارند مناسب هستند.
  • نسبتا نرم (۴ تا ۶): این تشک‌ها برای افرادی که به پهلو یا روی شکم می‌خوابند و وزن متوسطی دارند مناسب هستند.
  • سفت (۷ تا ۹): این تشک‌ها برای افرادی که به پشت می‌خوابند و وزن زیادی دارند مناسب هستند.
  • فوق‌العاده سفت (۱۰): این تشک‌ها برای افرادی که به پشت می‌خوابند و وزن بسیار زیادی دارند مناسب هستند.

بیشتر بدانید: عوارض تشک غیر استاندارد

مقیاس اندازه گیری درجه سفتی و نرمی تشک

تشک فوق‌العاده نرم کدام است؟

تشک‌هایی که درجه سفتی نرمی آن‌ها ۱ تا ۳ است، نرم‌ترین نوع تشک هستند. این تشک‌ها را معمولا مخمل می‌گویند. تشک های فوق‌العاده نرم برای افرادی که وزنشان کمتر از ۵۹ کیلو گرم است و به پهلو می‌خوابند، مناسب هستند.

اگر افرادی که وزنشان بیشتر از این است یا به حالت دیگری می‌خوابند، روی تشک‌های بسیار نرم بخوابند، بدنشان در تشک فرو می‌رود و ممکن است ستون فقراتشان آسیب ببیند.

این تشک‌ها یکی از مشکلاتشان این است که به دلیل تماس بسیار نزدیک با بدن، گرما را جذب کرده و باعث می‌شوند که بدن در خواب عرق کند. دیگر نقطه ضعف این تشک‌ها به کارگیری مواد میکروفایبر و اسفنج‌های سبک است که سبب خرابی زودرس تشک می شوند.

تشک های نسبتاً نرم از لحاظ درجه سفتی

تشک‌هایی که درجه سفتی نرمی آن‌ها ۴ تا ۶ است، محبوب‌ترین نوع تشک بوده و برای بیشتر افراد مناسب هستند. این تشک‌ها به دلیل آنکه کمتر از تشک‌های خیلی نرم فرو می‌روند، برای افرادی با میانگین وزنی بین ۵۹ تا ۹۰ کیلو گرم بسیار مناسب هستند.

تشک های نسبتاً نرم از لحاظ درجه سفتی، فشار کمتری به بدن شما وارد می کنند زیرا در این درجه سفتی و نرمی تشک، لایه‌های داخلی ضخیم‌تر و جامدتر است. دیگر مزیت تشک های نسبتاً نرم از لحاظ درجه سفتی این است که گرمای کمتری جذب کرده و مانع از تعریق بدن در خواب می‌شوند.

تشک فوق‌العاده نرم کدام است؟

تشک های سفت

تشک‌هایی که درجه نرمی آن‌ها ۷ تا ۹ است، در دستۀ سفت قرار می گیرند. این تشک‌ها یکنواخت و مقاوم بوده و برای افرادی که وزنشان بین ۹۰ تا ۱۳۰ کیلو گرم است، پیشنهاد می‌شوند.

تشک های سفت از بخش‌های مختلف بدن حمایت می‌کنند. در درجه نرمی و سفتی تشک، تشک‌های سفت برای افرادی که به شکم می‌خوابند هم مناسب هستند؛ چون در این تشک‌ها ستون فقرات کمتر تحت فشار قرار می‌گیرد. لایه بالایی تشک‌هایی که در این درجه هستند، تراکم بالاتری دارد که به سطح تشک نزدیک است.

سفت‌ترین درجه تشک

علاوه بر آنچه در مورد درجه سفتی و نرمی تشک گفته شد، باید به سفت‌ترین درجه تشک نیز اشاره کرد که البته زیاد در بازار یافت نمی شود.

درجه سفتی ۱۰ در تشک نشان دهنده فوق‌العاده سفت بودن تشک است. این تشک‌ها برای افرادی که به پشت می‌خوابند و وزن بسیار زیادی دارند مناسب هستند. این تشک‌ها باعث می‌شوند که نقاط تحت فشار به هیچ  عنوان در تشک فرو نرفته و ستون فقرات در حالت بسیار صاف و محکمی حفظ شود.

این تشک‌ها به ندرت تولید و پیشنهاد می‌شوند و به هیچ عنوان پیشنهاد نمی‌شوند؛ سفت‌ترین درجه تشک ممکن است باعث ایجاد درد و ناراحتی در بدن شوند و همچنین گرما را بیشتر جذب کنند. در درجه نرمی و سفتی تشک، تشک‌های فوق‌العاده سفت از لایه‌های داخلی با تراکم بسیار بالا و نزدیک به سطح تشک تشکیل شده‌اند.

بیشتر بدانید: بهترین تشک خوشخواب خارجی

چگونه بهترین درجه سفتی و نرمی تشک را انتخاب کنیم؟

چگونه بهترین درجه سفتی و نرمی تشک را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین درجه سفتی و نرمی تشک باید چندین مورد را در نظر داشته باشید که در ادامه به آن ها اشاره شده است:

  • نحوه خوابیدن: برای افرادی که همیشه به پهلو می‌خوابند معمولاً درجه سفتی و نرمی ۳ الی ۶ از ۱۰ مناسب است در حالی که برای افرادی که به پشت یا طاق‌واز می خوابند، تشکی در محدوده ۵ الی ۷ از ۱۰ مناسب است. نشک های بالاتر از ۷ از ۱۰ پشتیبانی کافی را برای افرادی که روی شکم می‌خوابند، فراهم می‌کند.
  • وزن: دیگر عامل مؤثر در انتخاب بهترین درجه سفتی و نرمی تشک، وزن است. افراد سنگین‌تر معمولاً تشک ضخیم‌تری تشک‌های فوم و فنر منفصل می تواند دوام بیشتری برای این افراد داشته باشد. این افراد تشکی با درجه ۷ از ۱۰ را در حدود ۵٫۵ تجربه می کنند، یعنی نرم‌تر از حد معمول. بنابراین بهتر است تشکی با درجه سفتی بیشتر انتخاب کنند.
  • تیپ بدنی: نوع بدن نیز در انتخاب سفتی و نرمی تشک نقش دارد؛ اگر قسمت میانی بدن شما سنگین‌تر است، تشکی سفت با هسته حمایتی منطقه‌ای می‌خواهید تا انحنای طبیعی ستون فقرات شما را حفظ کند.

شما می توانید برای انتخاب بهترین و در عین حال مناسب ترین تشک ها به وبسایت تشک خواب ماوی Mavi مراجعه کرده یا با شماره های موجود روی وبسایت تماس بگیرید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top