skip to Main Content

طول عمر تشک خواب چقدر است؟

5/5 - (3 امتیاز)

به طور متوسط طول عمر تشک خواب در نوع هیبریدی یا فنر پاکتی حدود ۷ تا ۱۰ سال است، هرچند طول عمر تشک به عوامل مختلفی بستگی دارد.

این نکته را باید در نظر بگیرید که نحوه خوابیدن، وزن فرد و همچنین نگهداری از آن به علاوه جنس مواد به کار رفته نقش مهمی در طول عمر تشک خواب دارد.

مواد اصلی تشک و ماندگاری آن

به منظور ساخت تشک از ترکیبات زیادی استفاده می شود که هر کدام در طول عمر تشک خواب نقش دارند؛ انواع اصلی این متریال ها عبارتند از: مموری فوم، هیبرید، لاتکس یا فنر داخلی.

هر نوع از این مواد طول عمر متفاوتی خواهد داشت و زمان تعویض تشک تخت خواب شما را متفاوت خواهد کرد که متوسط آن به صورت زیر است:

  • لاتکس: ۱۵ تا ۲۵ سال
  • مموری فوم: ۸ تا ۱۰ سال
  • هیبرید با فنر پاکتی: ۷ تا ۱۰ سال

بیشتر بدانید: چه تشک خوابی مناسب است؟

مواد اصلی تشک و ماندگاری آن

تشک خواب مموری فوم و طول عمر آن

در تشک های مموری فوم معمولاً مواد و اجزای زیادی وجود ندارد که کیفیت آنها را به خطر بیاندازد. بنابراین طول عمر تشک خواب مموری فوم معمولاً بسیار بادوام است، به نحوی که می توانید ۸ تا ۱۰ سال از آن استفاده کنید.

البته این نکته را در نظر بگیرید که تشک های مموری فوم معمولاً نیاز به چرخش منظم دارند و باید تمیز و هوادهی شوند. اگر هنگام بیدار شدن با کمر درد مواجه هستید و فوم تشک دیگر فشار وارده بر روی کمر را کاهش نمی دهد یا اینکه رنگ مموری فوم تغییر کرده و به زردی میل می کند، وقت تعویض تشک رسیده است.

طول عمر تشک لاتکس

یکی از انعظاف پذیرترین نوع تشک ها، لاتکس است، بنابراین طول عمر تشک خواب لاتکس معمولاً بسیار طولانی و ماندگار است. البته این مورد تنها در صورت خرید تشک لاتکس ۱۰۰٪ طبیعی است، زیرا این تشک می تواند بین ۱۵ تا ۲۵ سال دوام بیاورد.

تشک های لاتکس طبیعی اغلب قیمت بیشتری دارند، اما این قیمت با مدت زمان ماندگاری آنها کاملا قابل توجیه است. لاتکس ترکیبی یا مصنوعی طول عمر کمتری بین ۵ تا ۱۰ سال دارد.

طول عمر تشک لاتکس

عمر مفید تشک هیبریدی

تشک های هیبریدی به اندازه مموری فوم بادوام نیستند، اما همچنان می‌توان چندین سال از آن ها استفاده کرد. برخی از برندها مدعی هستند که طول عمر تشک خواب هیبریدی آن‌ها به دلیل مواد باکیفیتی که به کار گرفته شده برابر با ۱۰ سال است.

با این حال از آنجایی که لایه و اجزای بیشتری در تشک‌های هیبریدی به کار رفته است، این محصولات به نسبت بسیاری از دیگر تشک ‌های موجود در بازار، می‌توانند مستعد افتادگی زودرس باشند و از این رو میانگین عمر آنها کمتر است.

طول عمر تشک خواب فنر دار

یکی از مواردی که طول عمر تشک خواب فنری را دچار چالش می کند همان فنرهای به کار رفته در آن است که با گذشت زمان فرسوده و از کار افتاده می شود.

بر همین اساس تشک های فنر دار معمولاً بین پنج تا هفت سال عمر می کنند. البته آنها همچنان به دلیل راحتی و قیمت ارزان‌تر بسیار محبوب هستند.

چه زمانی باید تشک خواب را عوض کنیم؟

تشک ها نقش مستقیمی در خواب راحت و سلامتی بدن دارند از این رو توجه به طول عمر تشک خواب بسیار مهم است. اگر نمی دانید تشک شما چند ساله است، می توانید برخی از علائم زیر را برای پایان عمر آن در نظر بگیرید:

  • بیدار شدن مکرر در طول شب
  • بیدار شدن از خواب با  کمر درد
  • تغییر رنگ تشک به زردی
  • ساییدگی، پارگی یا فرورفتگی لبه های تشک
  • بیدار شدن با کوچترین حرکت روی تشک
  • بروزی علائمی همچون آلرژی یا آسم

استفاده از محافظ تشک خواب

بر برخی از موارد که هنوز مدت زمانزیادی از طول عمر تشک خواب نگذشته، می توانید با استفاده از محافظ تشک به طول عمر آن بیفزایید.

در چنین حالتی لاتکس از بیشترین سازگاری و بالاترین طول عمر را به عنوان محافظ برخوردار است و به دلیل پشتیبانی عالی و عمر بالا، اغلب از آن در تولید تشک طبی استفاده می شود.

چه زمانی باید تشک خواب را عوض کنیم؟

نگهداری مناسب از تشک

بدیهی است که با بهره‌برداری مناسب می توانید طول عمر تشک خواب را افزایش بدهید. اول از همه تشکی مناسب با وزن خود را انتخاب کنید، همچنین اگر عادت دارید مدام به سمت پهلو بخوابید، تشک مموری فوم گزینه ای بسیار مناسب تر برای شماست.

علاوه بر این ها نظافت و تمیزی تشک می تواند از رشد باکتری ها جلوگیری کرده و سبب دفع رطوبت در تشک شود که علاوه بر افزایش طول عمر آن، از بروز هرگونه بوی بد تشک و فرورفتگی های آن جلوگیری خواهد کرد.

بیشتر بدانید: چگونه تشک انتخاب کنیم و به بهترین خواب خود برسیم

نکته پایانی

در این نوشتار سعی شد به این سؤال پاسخ دهیم که طول عمر تشک خواب چقدر است؟ همانطور که اشاره شد، طول عمر تشک به مواردی از جمله جنس آن و همچنین نوع بهره‌برداری از این کالا بستگی دارد.

شما می توانید برای انتخاب بهترین تشک های خواب به گروه تولید کالای خواب ماوی مراجعه کنید.

This Post Has 0 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Back To Top